Materská škola- Óvoda, Daxnerova 15, 986 01 Fiľakovo
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM
DÚHA

 

*Celý školský vzdelávací program je zverejnený pre verejnosť na nástenke v MŠ.


OBSAH

Názov školského vzdelávacieho programu

Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu
Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania
Učebné osnovy
Vyučovací jazyk podľa § 12 školského zákona
Hodnotenie detí



Školský vzdelávací program MŠ - Óvoda,na Daxnerovej ul. č.15 podľa § 7 ods.4 školského zákona obsahuje:

Názov ŠkVP:                                            D Ú H A
Stupeň vzdelania:                                   Predprimárne vzdelanie
Dĺžka štúdia:                                            Niekoľkoročná dochádzka (spravidla 3 ročná),                                                                              povinné predprimárne vzdelávanie
Formy výchovy a vzdelávania:              Celodenná s možnosťou poldennej dochádzky
Vyučovací jazyk:                                     slovenský a maďarský


VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA VÝCHOVY VZDELÁVANIA

Školský vzdelávací program ( ďalej ŠkVP) MŠ - Óvoda Daxnerova 15, Fiľakovo pod názvom - DÚHA je základným záväzným dokumentom školy, vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľ školského zákona a v súlade s platným štátnym vzdelávacím programom schváleným a vydaným ministerstvom školstva.
Symbol dúhy je po stáročia považovaný za symbol nádeje, jednoty, pestrosti a rozličnosti, symbol integrácie odlišných ľudí, menšín. Našou snahou je zabezpečiť, aby výchovno- vzdelávací proces bol pre deti "farebný" teda hlavne motivujúci k aktivite a aby podnety k aktivitám boli pre deti zmysluplné a atraktívne. Chceme, aby ŠkVP bol pestrý a zaujímavý ako farba dúhy, aby nás zjednocoval a podporoval rozvoj celostnej osobnosti dieťaťa v poznávaní dieťaťa ako seba samého, sveta ľudí, prírody a kultúry.
Poslaním Materskej školy - Óvoda na Daxnerovej ul. je pomáhať deťom hľadať cesty aktívnej sebarealizácie s dôrazom na ich vlastné psychické, fyzické zdravie; viesť deti k utváraniu pozitívneho vzťahu k sebe, k ľuďom, k svetu a k poznávaniu.

Uznávame u detí rozvíjať tieto hodnoty:
• vzájomná úcta a zodpovednosť,
• múdrosť a vzdelanie,
• rešpektovanie individuality a jedinečnosti každej osobnosti,
• solidarita a spolupatričnosť,
• dynamické hľadanie a nachádzanie samého seba,
• aktívna sebarealizácia v prospech seba a iných.

Vlastné ciele materskej školy sú vypracované na základe diskusie pedagogických zamestnancov. Sú výsledkom autoevaluácie materskej školy, ktorej súčasťou je spracovanie zistení z dotazníkov. Pri ich formulovaní berieme do úvahy aj vyjadrenia detí získané pomocou rozhovorov s nimi, spracovaním výsledkov hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania v materskej škole, analýzou trendov, ohrození aj ponúkajúcich sa príležitostí, analýzou silných aj slabých stránok materskej školy.

Vlastné ciele materskej školy:
• obohacovať výchovu a vzdelávanie o regionálne prvky
• pestovať a rozvíjať cit ku kráse k tradičnému uchovávaniu dedičstva našich predkov,
• podporovať prirodzenú detskú túžbu po pohybe, umožniť deťom pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu, vytvárať pozitívny postoj k pohybovým aktivitám a športu organizovaním zaujímavých súťaživých športových podujatí,
• podporovať environmentálnu výchovu detí,
• posilňovať úctu ku kultúrnym a národným hodnotám,
• podporovať aktívne prežívanie výtvarných, hudobných, tanečných a literárno - dramatických činností,
• naučiť využívať digitálne technológie vo všetkých oblastiach učenia sa


STUPEŇ VZDELANIA

Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného roka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.


DĹŽKA DOCHÁDZKY A FORMY
VÝCHOVY A VZDELÁVANIA

Materská škola poskytuje deťom niekoľkoročnú dochádzku (spravidla 3 roky) a povinné predprimárne vzdelávanie formou výchovy a vzdelávania podľa § 28 ods.2 školského zákona a to celodenná výchova a vzdelávanie s možnosťou poldennej dochádzky dieťaťa do materskej školy.


UČEBNÉ OSNOVY

V zmysle § 9 ods. 6) a 7) školského zákona sú učebné osnovy súčasťou skolských vzdelávacích programov. Učebnými osnovami našej materskej školy sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí. Materská škola sa rozhodla, že si učebné osnovy budú naďalej vypracúvať v podobe obsahových celkov (B variant) s prihliadnutím na vlastné osobitosti obsahu výchovy a vzdelávania, charakter výchovno-vzdelávacej činnosti a osobitosti učenia a učenia detí predškolského veku.
Učebné osnovy sú zostavené z 11 rámcových tematických celkov. Charakteristika obsahových celkov stručne predstavuje základný tematický rámec výchova a vzdelávania. Učebné osnovy obsahujú: aktivity MŠ, výkonové a obsahové štandardy, výkonové úrovne a denné výkonové štandardy. Na základe hlbšieho poznania charakteristiky jednotlivých vzdelávacích oblastí, ako aj poznania vzdelávacích štandardov si učiteľka samostatne volí vhodné metódy, stratégie, formy a prostriedky pre svoju plánovanú výchovno-vzdelávaciu činnosť. Ich výber a uplatňovanie je právom každého pedagogického zamestnanca.
Učiteľky vychádzajú pri plánovaní z poznania aktuálnej úrovne detí. Rešpektujú ich potreby, prirodzenú variabilitu a sociokultúrne prostredie


VYUČOVACÍ JAZYK

Vyučovací jazyk v našej materskej škole je jazyk slovenský a maďarský. MŠ má 4 triedy s VJS a 4 triedy s VJM. Triedna dokumentácia v triedach s VJM sa vedie dvojjazyčne


HODNOTENIE DETÍ

Na sledovanie zdravého vývinu dieťaťa v MŠ slúži hodnotenie - pedagogická diagnostika vedená učiteľkami metódou priameho pozorovania dieťaťa a metódami využívanými v práci s deťmi počas dlhšieho - niekedy až štvorročného pobytu dieťaťa v MŠ. Učiteľka zaznamenáva reálne reakcie detí dieťaťa, teda iba vyhodnocuje, netvorí závery. Avšak prípadné nežiadúce prejavy konzultuje poradenskou formou s rodičmi na základe poznatkov vývinovej psychológie a pedagogiky, prípadne odporučí návštevu pedagogicko - psychologickej poradne. Práve včasná, odborná diagnostika na základe podnetu z materskej školy zohráva významnú preventívnu úlohu najmä v príprave dieťaťa na vstup do ZŠ. Spoluprácou rodiny, školy nadobúda v súčasných náročných spoločenských podmienkach čoraz dôležitejšie postavenie v procese utvárania osobnosti dieťaťa predškolského veku. Psychológ, pedagóg, logopéd, či pediater môže navyše odporučiť správne postupy eliminácie nevhodných alebo nežiadúcich prejavov dieťaťa a následnou spätnou väzbou na rodičov a učiteľky MŠ podporiť jednotné výchovné vedenie dieťaťa v MŠ a v rodine. Zároveň sa týmto predíde častokrát nesprávnym a predčasným záverom alebo nebezpečnému zaškatuľkovaniu dieťaťa. Úloha učiteliek v MŠ je v tomto procese nezastupiteľná, pretože práve ony v značnej miere bdejú nad najdôležitejšou etapou v živote človek, akou je práve predškolský vek. Inštitút materskej školy navyše poskytuje jedinečnú príležitosť pozorovať a viesť dieťa takmer denne vo vynikajúcich podmienkach prirodzenej komunity detí, kde sa môže osobnosť dieťaťa rozvinúť komplexne. V tomto smere by sa mal stať dotazník pedagogická diagnostika praktickou a prehlľadnou pomôckou pre učiteľky MŠ na ceste k harmonizácii dieťaťa a jeho úspešného štartu v ZŠ.

Metódy hodnotenia detí
a) rozhovor, pozorovanie priebehu a výsledkov činnosti, výchovno - vzdelávacieho procesu, využitie pracovných listov, detské kvízy, účasť na prezentáciách a prehliadkach detskej tvorivosti, schopnosti, zručnosti a kompetencie detí v zmysle UO ŠKVP, zamerania materskej školy.
Kritériá hodnotenia detí - UO ŠKVP - veku primerané kľúčové kompetencie dieťaťa
a) individuálne hodnotenie - ústnou a písomnou formou - pozorovacie hárky ( metodická pomoc, pohospitačný rozbor, odporúčania metodických postupov pre zlepšenie práce resp. opatrenia na odstránenie nedostatkov ), kontinuálne hodnotenie 1x v šk. roku poľa vypracovaných kritérií,
b) skupinové hodnotenie - výmenou skúseností a poznatkov z realizácie edukačných aktivít, využívania pomôcok, stratégií, učebných zdrojov a pod. (v rámci pedag. rady)

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky